Månadens regelfråga januari 2022

Publicerat: 2022-01-03 - 12:51 - Skrivet av Anders Green

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Normalt sett är det ganska enkla regelfrågor som ställs för att få reda på vad som gäller i olika situationer. En gång i månaden kommer jag därför att redogöra för den eller de regelfrågor som dyker upp med förhoppningen om att sprida lite regelkunskap.

Denna gång tänkte jag ta upp två ganska enkla frågor som båda dök upp under hösten.

Den första frågan är ”Blir det plikt om man träffar sig själv?”. Det enkla svaret är: ”-Nej!”. Men vad säger reglerna?

Vi får titta på vad som står under regel 11 som hanterar ”En boll i rörelse råkar träffa en person, ett djur eller föremål; Avsiktliga åtgärder för att påverka en boll i rörelse”

Under 11.1 står följande:

11.1 En boll i rörelse träffar av misstag en person eller något utomstående

Ingen plikt för någon spelare

Om en spelares boll i rörelse av misstag träffar en person eller något utomstående:

- blir det ingen plikt för någon spelare.

- Detta gäller även om bollen träffar spelaren, motspelaren eller varje annan spelare eller deras caddies eller utrustning.

Undantag – Boll spelad från green i slagspel: Om spelarens boll i rörelse träffar en annan spelares boll i vila på green och båda bollarna var på green före slaget, får spelaren den allmänna plikten (två slags plikt).

 

Nästa fråga är mer av ett påstående som dök upp under senhösten. En medlem menade att man inte fick använda baksidan av klubbhuvudet för att slå i en kort putt.

Det ”enkla” svaret är ”- Jo, det får man visst göra.” Men vad säger reglerna?

Under regel 10 så står det om hur man ”förbereder sig och slår ett slag”. Under regel 10.1a så står följande:

10.1a Slå bollen på ett ärligt sätt

När slaget slås:

- måste spelaren på ett ärligt sätt slå på bollen med klubbhuvudet så att det bara blir en ögonblicklig kontakt mellan klubban och bollen, och bollen får inte stötas, fösas eller skyfflas.

om spelarens klubba oavsiktligt träffar bollen mer än en gång, räknas detta som ett enda slag, och det blir ingen plikt.

Här står alltså inget om att slå en boll med baksidan av klubbhuvudet. Vi måste istället söka oss till Tolkningarna i regelboken och hittar då följande:

10.1a/2 Spelaren får använda vilken del som helst av klubbhuvudet för att slå bollen på ett ärligt sätt.

När bollen slås på ett ärligt sätt får vilken den som helst av klubbhuvudet användas inklusive tå häl och baksida.

 

Lycka till med din golf och spela bollen som den ligger!

Har du några regelfrågor så får du gärna höra av dig till mig på tel 070-5708158 eller epost lars.waerland@gmail.com.

/ Lars Waerland, ordf Regel- & hcp sektionen

PS. En digital version av regelboken hittar du här Randa.org