Publicerat: 2025-08-02 - 16:49 - Skrivet av Lars Waerland
Här nedanför hittar du frågorna beskrivna i enkel form samt därefter en kort svar:
Fråga: Hål 3, spelare vill få lättnad utan plikt för sprinklerlock i spellinjen vid green.
Svar: Ja, om sprinklerlocket är inom två klubblängder från green och bollen är inom två klubblängder från sprinklerlocket. Observera att detta normalt inte gäller vid spel på LGK men i Vikingaskeppet använder vi oss av SGF:s regelkort och enligt regelkortet får spelaren lättnad utan plikt.
Fråga: Hål 4, spelaren har hamnat i den ”oljeskada” som finns innan 4:e green och undrar om hen får lättnad utan plikt.
Svar: Nej, skadorna påverkar inte bollens läge och därför har området inte markerats som ”onormalt banförhållande”. Spelaren måste spela bollen som den ligger.
Fråga: Hål 8, spelaren undrar om hen får lättnad utan plikt för tall planterade mellan hål 8 och hål 5.
Svar: Nej, tallarna har inte stödpinnar och därmed ges ingen lättnad utan plikt och bollen spelas som den ligger.
Fråga: Hål 10, spelaren undrar om hen får lättnad utan plikt för nyplanterat träd i ruffen till vänster.
Svar: Ja, vid trädet finns en blå pinne med grön topp som innebär att spelaren måste ta lättnad om trädet inverkar på spelarens stans eller sving.
Fråga: Hål 12, spelaren undrar om hen får lättnad utan plikt för ”skåror” i ruffen.
Svar: Nej, skårorna är från den slitsdränering som genomfördes tidigare under säsongen och dessa områden är inte markerade som ”onormala banförhållanden” och bollen spelas som den ligger.
Fråga: Hål 7, spelaren har slagit sitt utslag till höger mot tee 6 och hittar inte bollen och vill droppa en ny boll vid rött pliktområde.
Svar: Spelaren får inte droppa en ny boll för att bollen skulle vara i det röda pliktområdet då det inte är ”säkert eller så gott som säkert att bollen är i pliktområdet”. Spelaren får gå tillbaka till tee och spela en ny boll.
Fråga: Hål 17, spelaren har oavsiktligt rubbat bollen i ruffen och undrar hur hen ska förfara och om plikt utgår.
Svar: Bollen ska återplaceras och spelaren får ett slags plikt. Om spelaren inte återplacerar bollen får hen två slags plikt då plikt i sådana fall även utgår för ”spel från fel plats”.
Fråga: Hål 5, spelaren har slagit över green och ligger i en avrinningsyta och vill få lättnad utan plikt för sprinklerlocket som är i spellinjen.
Svar: Spelaren får inte lättnad utan plikt för sprinklerlocket i detta fall. Locket är mer än två klubblängder från green och bollen ligger inte på locket och spelaren står inte på locket då hen tar sin stans.
Fråga; Hål 12, spelaren undrar om hen får lättnad utan plikt för hjulspår i ruffen till vänster om green.
Svar: Vi domare beslutar att ge lättnad för ”onormalt banhörhållande” i detta fall då området är relativt nära green. Vi sprayar även in området så att efterföljande spelare får lättnad om de skulle hamna på samma ställe.
Fråga: Hål 18, spelaren undrar om hen får lättnad utan plikt för nyplanterade träd på hål 18.
Svar: Ja, då träden mellan hål 17 och 18 är nyplanterade och har stödpinne då ges lättnad utan plikt om träder stör spelarens sving eller stans enligt de lokala regler som finns för tävlingen men även för oss medlemmar vid spel på banan.
Fråga: Hål 5, spelaren vill få lättnad för tillfälligt vatten till vänster om 5:e green.
Svar: Nej, spelaren får inte lättnad för tillfälligt vatten då inget vatten tränger upp ur ytan då spelaren tar sin naturliga stans.
Fråga: Hål 6, spelaren undrar om bollen är Out-of-bounds då den ligger till vänster om green och nära staketet.
Svar: Ja, på plats tittar domaren på situationen och kan konstatera att bollen är Out-of-bounds. Som tur var hade spelaren slagit en provisorisk boll och får fortsätta spela på den provisoriska bollen.
Fråga: Hål 13, spelaren har slagit bollen till vänster i ruffen på hål 14. När spelaren går mot bollen så möter han spelare i bollen framför som slagit ut på hål 14 och frågar om de sett spelarens boll. Den mötande bollen bekräftar att de sett bollen i backen. När spelaren kommer fram till den plats han anser att bollen bör vara på så hittar han ingen boll. Flera spelare hjälper till att leta. Spelaren vill få lättnad enligt regel 9.6 (https://www.randa.org/sv-SE/rog/the-rules-of-golf/rule-9) dvs vill placera en boll på platsen och få lättnad utan plikt.
Svar: Domare på plats anser inte att det kan finnas något utomstående som i detta fall lyft bollen och spelaren får gå tillbaka och spela en ny boll från tee enligt slag och distans. Domaren anser alltså inte att ”det är känt eller så gott som säkert att något utomstående har lyft eller rubbat bollen”.
Detta var merparten av de frågor som vi fick under två dagars spel över 54 hål. Som framgår så är det mest ”lättnadsfrågor” och i många fall löser förstås spelaren uppkomna situationer utan att behöva kontakta oss domare.
Har du några regelfrågor så får du gärna höra av dig till mig på tel 070-5708158 eller epost lars.waerland@gmail.com.
/ Lars Waerland