Månadens regelfråga maj 2024

Publicerat: 2024-05-08 - 12:00 - Skrivet av Anders Green

Denna månad tänkte jag att vi skulle titta på hur vi ska förhålla oss till de robotgräsklippare som du denna säsong kommer att stöta på, på hålen 1/5/8/9/10 och 15/17.

Det är inte helt osannolikt att du även kan stöta på robotgräsklippare på andra banor som du spelar. Vilket jag uppmanat tidigare så är en stark rekommendation att läsa de lokala regler som finns på den bana du kommer att spela, särskilt om det är tävling. Det kan finnas lokala regler som styr hur du ska agera i förhållande till de robotgräsklippare som finns på banan.

Så länge du håller dig på fairway och green på Lidingö så kommer robotgräsklipparna inte att vara i vägen, men om du är i semiruffen så kan du stöta på dem. I år så finns en lokal regel som säger följande:

”Robotgräsklippare som stannat och står still är oflyttbart tillverkat föremål från vilket lättnad utan plikt är tillåten enligt Regel 16.1.” Hur du ska agera framgår av punkt D nedan.

Men det kan även uppstå andra situationer kring robotgräsklippare och här nedan finns de flesta beskrivna samt hur du ska göra:

A)     Robotgräsklippare rubbar bollen:

Bollen ska återplaceras där den låg innan den rubbades, Regel 9.6. Om den exakta punkten där bollen låg inte är känd ska den uppskattas. Om bollen inte går att få tag på inom rimlig tid får spelaren ta en annan boll, Regel 14.2.

B)      Robotgräsklipparen trycker ner bollen i marken:

Om läget har förändrats ska bollen placeras på den närmsta punkten inom en klubblängd, men inte närmare hål, som mest liknar det ursprungliga läget, Regel 14.2.

C)      Robotgräsklipparen skadar bollen:

En hackad eller sprucken boll får bytas till en annan boll, Regel 4.2.

D)     Bollen stannar på eller vid en robotgräsklippare som står still på banan:

Se LGK:s lokala regel ovan dvs en robotgräsklippare som stannar/står still på banan definieras som ett oflyttbart tillverkar föremål och  spelaren får ta en lättnad enligt Regel 16.1. Annars definieras robotgräsklipparen som ett flyttbart tillverkar föremål som spelaren kan flytta på med en rimlig ansträngning, Regel 15.2.

E)      Bollen stannar på eller vid en robotgräsklippare som står still i sin ladd station:

Om robotgräsklipparens står still i sin ladd station är den ett oflyttbart tillverkar föremål och spelaren får ta lättnad enligt Regel 16.1.

F)      Boll i rörelse:

Bollen träffar robotgräsklipparen (oavsett om den står stilla eller rör sig) så ska bollen spelas som den ligger. Regel 11.1. Om bollen stannar ovanpå eller under en robotgräsklippare som rör sig och följer med den ska bollen, eller en annan boll, droppas i ett lättnadsområde inom en klubblängd utifrån den referenspunkt (om referenspunkten inte är känd ska den uppskattas) där bollen först började följa med robotgräsklipparen, Regel 11.1.

Är det något du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.