Månadens regelfråga juni 2023

Publicerat: 2023-06-12 - 10:26 - Skrivet av Lars Waerland

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Denna gång tänkte jag ta upp en fråga från en medlem gällande att vidröra sand i en bunker.

Frågan löd ungefär så här: ”Min boll ligger i en bunker. Jag slår slaget men lyckas inte slå upp bollen från bunkern. I frustration så slår jag klubban i bunkern. Därefter slår jag upp bollen från bunkern. Får jag pliktslag för att jag vidrört sanden?”

Det korta svaret är: Nej, du får inte något pliktslag.

Det finns några situationer då du inte får pliktslag då du vidrör sanden i en bunker och dessa hittar du under regel 12.2b (2) När man vidrör sand i bunker och detta inte leder till plikt:

• Att gräva in sig med fötterna för att ta en stans för en övningssving eller ett slag
  • Att jämna ut i bunkern för omsorg av banan
  • Att placera klubbor, utrustning eller andra föremål i bunkern (antingen genom att slänga eller lägga ner dem)
  • Att mäta, markera, lyfta, återplacera eller vidta någon annan åtgärd enligt denna regel
  • Att luta sig mot klubban för att vila, hålla balansen eller för att undvika att ramla
  • Att slå i sanden i frustration eller ilska

Notera dock att spelaren får den allmänna plikten dvs 2 slag om handlingen i bunkern när det gäller att vidröra sanden förbättrar de förhållanden som påverkar slaget.

Hoppas att du tidigare sett att vi from i år delvis nya regler och du kan läsa mer om de huvudsakliga förändringarna på hemsidan på denna länk.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.