Månadens regelfråga januari 2024

Publicerat: 2024-01-26 - 12:00 - Skrivet av Anders Green

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Denna gång tänkte jag berätta hur du ska agera om din boll går i två delar.

Att en boll går i två delar händer inte särskilt ofta men i höstas inträffade det på hål 4 och det var vår klubbchef Anders som var den ”drabbade”. Jag kan berätta att han agerade helt korrekt i samband med det inträffade. I efterhand ville han förstås försäkra sig om att han agerat enligt reglerna.

För att leta upp detta i regelboken så får vi söka oss till Regel 4.2b ”Bollen går i bitar under spelet av ett hål” och där står följande:

Om en spelares boll går i bitar efter ett slag blir det ingen plikt och slaget räknas inte.

Spelaren måste spela en annan boll varifrån slaget slogs (se Regel 14.6)

Regel 14.6 beskriver i korthet ”Slå nästa slag varifrån föregående slag slogs”. Slogs slaget från tee så ska en annan boll spelas från tee. Om slaget slog från spelfältet, ett pliktområde eller en bunker så ska bollen droppas i ett lättnadsområde där utgångspunkten är referenspunkten och inom en klubblängd dock ej närmare hål.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.