Månadens regelfråga februari 2024

Publicerat: 2024-02-06 - 12:00 - Skrivet av Anders Green

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Denna gång tänkte jag ta upp en regel som dessvärre inträffar för oss alla men där jag upplever att alla inte har insikt i vilka möjligheter som finns till lättnad. Det gäller ospelbar boll!

Tyvärr hamnar din boll ibland i lägen som gör att du måste ta lättnad. Vet du inte hur du ska göra så kan du titta i regelboken under Regel 19. Du kan alltid välja att ta lättnad för ospelbar boll var som helst på banan utom i ett pliktområde. För lättnad i ett pliktområde gäller Regel 17.

Det finns tre olika lättnadsalternativ för ospelbar boll:

·         Lättnad med slag och distans (1), dvs spelaren får spela den ursprungliga bollen eller en annan boll varifrån det föregående slaget slogs.

·         Lättnad i flagglinjen (2), dvs du kan droppa en boll bakom den ursprungliga bollens läge och hålla den ursprungliga bollens läge mellan hålet och den punkt som bollen ska droppas på. Punkten på linjen där bollen sa droppas blir referenspunkten och bildar ett lättnadområde som är en klubblängd i alla riktningar

·         Lättnad i sidled (3), dvs inom två klubblängder från bollens ursprungliga läge dvs referenspunkten.

Det första alternativet har du alltid möjlighet att välja i alla lägen.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.