Månadens regelfråga februari 2023

Publicerat: 2023-02-06 - 15:37 - Skrivet av Lars Waerland

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar under spel på banan. En gång i månaden kommer jag därför att redogöra för den eller de regelfrågor som dyker upp, med förhoppningen om att sprida lite regelkunskap.

Vilket du kanske sett så har vi from i år delvis nya regler och du kan läsa mer om de huvudsakliga förändringarna på hemsidan på denna länk.

Denna månad tänkte jag att vi skulle titta på om man får svara på frågor om avstånd eller om det uppfattas som råd och kan resultera i pliktslag.

Mitt korta svar är; ”-Ja du får både fråga och svara på frågor om avstånd utan att det resulterar i plikt.”

Läser man under Regel 10.2 så står följande:

Under en rond får spelaren INTE:

• ge råd till någon i tävlingen som spelar på banan
  • be någon om råd, förutom spelarens caddie eller

Detta gäller inte före en rond, vid spelavbrott enligt regel 5.7a, eller mellan ronder i en tävling.

För att förstå vad ”råd” innebär så måste vi titta i definitionerna och där står följande:

Varje muntlig kommentar eller handling (tex att visa vilken klubba som just används för att slå ett slag), med avsikt att påverka spelaren när det gäller att:

• välja en klubba
  • slå ett slag, eller
  • avgöra hur man ska spela ett hål eller rond

Men råd innefattar inte den allmänna informationen om t.ex:

• läget för något på banan, t.ex. greenen, fairwaypliktområden, bunkrar eller en annan spelares boll
  • avstånd från en punkt till en annan
  • vindrikting
  • eller reglerna

Slutsatsen blir därför att det alltså är helt ok att både fråga och svara på frågan om avstånd till olika punkter på banan utan att drabbas av pliktslag.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.