Månadens regelfråga

Publicerat: 2022-12-02 - 09:17 - Skrivet av Anders Green

Då var det dags för årets sista regelfråga. Denna gång handlar det om "Hur lång tid har jag på mig inför ett slag?"

I början av hösten fick jag följande fråga: ”-Hur lång tid har jag på mig inför ett slag?”

Det är ju en väldigt relevant fråga tycker jag med tanke på att golfronderna tenderar att ta allt längre tid vilket många gånger beror på att spelare inte är förberedda eller tar onormalt lång tid på sig innan spelaren slår sitt slag.

Men vad är det då som gäller? Vi får söka oss till regel 5 och specifikt under regel 5.6b i regelboken.

Sedan de nya reviderade reglerna togs i bruk så finns det en rekommendation för hur lång tid en spelare har på sig inför ett slag och det står ordagrant följande:

”När det är spelarens tur att spela:

• Rekommenderas spelaren att genomför slaget inom högst 40 sekunder när han/hon kan (eller borde kunna) spela utan hinder eller störningar, och
  • Bör som regel kunna spela fortare än så och uppmanas att göra det.”

Det är alltså en rekommendation att du har 40 sekunder på dig för att slå ett slag då du spelar en rond eller en klubbtävling om inget annat finns angivet.

Men läser man vidare under regel 5 så framgår även att tävlingsledningen kan sätta upp riktlinjer för speltempot och då ska dessa skrivas in i de lokala reglerna för tävlingen:

Tävlingsledningens riktlinjer för speltempo. För att uppmuntra och upprätthålla rasket spel bör tävlingsledningen anta en lokal regel som anger riktlinjer för speltempo.

Dessa riktlinjer får ange maximal tid för att spela en rond, ett eller flera hål och ett slag, och den får ange plikt om riktlinjerna inte följs”

Svenska Golf Förbundet har för de tävlingar som de ansvarar för ett ”regelkort” som även kan användas i andra tävlingar och i det regelkortet står:

”En spelare, som har möjlighet att slå sitt planerade slag, har från det att han/hon bedöms ha kunnat komma fram till sin boll:

• 60 sekunder på sig att slå slaget om han/hon inte bedöms ha haft möjlighet att förbereda sitt slag
  • 40 sekunder på sig att slå slaget om han/hon bedöms ha haft möjlighet att förbereda sitt slag

En spelare som överskrider någon av tidsgränserna har brutit mot den lokala regeln.

Plikt mot brott av den lokala regeln i samma tävling:

Första överträdelsen                                           Varning

Andra överträdelsen                                           Matchspel och slagspel: ett slag

Tredje överträdelsen                                           Matchspel: förlust av hål Slagspel: två slag

Fjärde överträdelsen                                           Diskvalifikation”

Hoppas att ovanstående svarade på frågan ”Hur lång tid man har på sig att slå ett slag”.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.

Lars Waerland, ordf Regel- och hcp sektionen