Månadens regelfråga augusti 2023

Publicerat: 2023-07-12 - 10:24 - Skrivet av Lars Waerland

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Denna gång tänkte jag ta upp en återkommande fråga gällande lättnad för sprinklerlock i närheten av green och om och när man kan få lättnad för dessa.

Du har kanske sett att spelare på DP World Tour eller PGA touren får lättnad för sprinklerlock i närheten av green då dessa lock är i spellinjen. Är du en låghandikappare och kanske deltagit på tex SM så har du sannolikt fått lättnad för sprinklerlock i spellinjen. Det är därför lätt att tro att man får lättnad för sprinklerlock då du är ute och spelar en klubbtävling på LGK – men se det får du inte. Jag ska förklara varför.

På tävlingar som arrangeras av SGF och ”uppåt” dvs på DP World Tour och PGA Touren så spelar man enligt särskilda lokala regler. SGF har tagit fram ett regelkort som gäller för alla tävlingar som SGF arrangerar. På det regelkortet finns en "lokal regel" som säger i stort följande ”Om ett sprinklerlock finns inom två klubblängder från green och din boll ligger inom två klubblängder från sprinklerlocket så får du lättnad”

Ovanstående är alltså en ”lokal regel” som inte finns Regler för golfspel 2023. Det innebär att du INTE får lättnad för ett sprinklerlock som är i din spellinje då du spelar en tävling på LGK, såvida inte Tävlingsledningen använder sig av SGFs regelkort eller har skrivit in detta lättnadsförfarande i den tävling som spelas.

Du får däremot lättnad om din boll ligger på ett sprinklerlock eller om du står på själva locket och det stör din stans.

Många tycker att vi på LGK borde införa en lokal regel som ger lättnad enligt beskrivningen på SGF:s regelkort. Jag har varit i kontakt med SGF och de rekommenderar inte att införa en sådan lokal regel och det har vi på LGK valt att följa.

Hoppas att du tidigare sett att vi from i år delvis nya regler och du kan läsa mer om de huvudsakliga förändringarna på hemsidan på denna länk.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.