Månadens regelfråga april 2023

Publicerat: 2023-03-31 - 11:13 - Skrivet av Lars Waerland

Då var det dags för april månads regelfråga. Denna gång handlar frågan om huruvida man får laga en skadad hålkant.

I höstas ficka jag frågan från en av våra medlemmar om man får laga en skadad hålkant. Situationen i detta fall var att man kom in på en green och skulle putta och upptäckte då att hålkanten var skadad. Frågan uppstod då om man får laga skadan och om man får göra det innan man puttar eller först efter det att man spelat färdigt hålet.

Mitt korta svar är; Ja, du får laga en skadad hålkant så länge skadan inte kan anses ha uppkommit på ett naturligt sätt och du får göra det innan du börjar putta men du får inte fördröja spelet.

I regelboken får vi söka oss till regel 13 och specifikt regel 13.1c (2) där följande står:

Tillåtna förbättringar på green: Laga skador. En spelare får laga skador på green utan plikt genom att vidta rimliga åtgärder för att återställa green så nära som möjligt till sitt ursprungliga skick men bara:

• genom att använda handen foten eller någon annan del av kroppen eller en greenlagare, peg, klubba eller en liknande vanlig del av utrustningen, och
  • utan att rimligt fördröja spelet (se regel 5.6a)

Men om spelaren förbättrar green genom att vidta åtgärder som överstiger vad som är rimligt för att återställa green till dess ursprungliga skick får spelaren den allmänna plikten.

Med ”skador på green” menas alla skador som orsakats av någon person (inklusive spelaren själv) eller av något utomstående, t ex:

• nedslagsmärken, skador av skor, (t ex spikmärken) och skrap- eller hackmärken orsakade av utrustning eller flaggstång,
  • gamla hålpluggar, pluggar av grästorv, skarvar av skuren grästorv och skrap eller hackmärken av underhållsverktyg eller fordon,
  • spår av djur eller hovmärken och
  • inbäddade föremål (t ex en sten, ekollon, hagel eller peg) och fördjupningar orsakade av dessa

Men ”skador på green” omfattar INTE skador eller förhållanden som beror på:

• normala metoder för banskötsel för att bibehålla det allmänna skicket på green (t ex luftningshål, och skåror från vertikalskärning)
  • bevattning, regn eller andra naturkrafter
  • naturliga ojämnheter (t ex ogräs eller områden med dålig, död eller ojämn växtlighet) eller
  • naturligt slitage av hålet

Notera att det i regel 13.1c inte står något om just hålkanten men det finns ett klargörande kring detta i 13.1c(2)/1 där det står lite mer specifikt om hålkanten.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.

Lars Waerland, ordf Regel- och hcp sektionen