Banan

Lidingö Golfklubb är en något kuperad parkbanan där fairways ligger inbäddade bland vackra villor och välskötta skogsdungar mitt i Lidingö idylliska villastad endast 15 min med bil från Stockholm city.

Banan är Sveriges första 18-hålsbana och stod spelklar 1926 och tillhörde då Stockholms GK. Då Stockholms GK flyttade till sin nuvarande plats bildades 1933 Lidingö GK. Från början ritades banan av den engelske banarkitekten H G Mac Donald, i en klassisk "old english course-utformning". Under åren 2006-2009 har banan genomgått en omfattande ombyggnation av såväl greener som fairways och har fått ett par helt nya hål.

Nu när hela både fairways och greener har moderniserats och byggts om enligt den senaste tekniken erbjuder den en utmaning för såväl sällskapsspelaren som för elitspelaren trots att längden på scorkortet inte framstår som något större hinder. Framför allt greenområdena erbjuder olika utmaningar i form av hårda något undulerade ytor som gör det svårt att få stop på bollen vilken ofta rullar ner i en bunker eller ett avrinningsområde.

Utmärkta träningsområden och trevliga, välutrustade klubblokaler med och en förstklassig restaurang välkomnar klubbens medlemmar och gäster.

Banan har par 70, och par 33 på de första nio och par 37 på de avslutande nio hålen.

• Bankaraktär: Skogs- och parkbana
  • Typ av tee: Gräs
  • Spelklar: 1926 (Lidingö Golfklubb bildades 1933, 1926-32 tillhörde banan Stockholms GK)
  • Arkitekt: H.G. MacDonald/R. Sundblom/P. Chamberlain

Avståndsmarkeringar
Samtliga avståndsmarkeringar avser mått till centrum av green, samt betraktas som oflyttbara tillverkade föremål. Regel 24:2 är tillämplig.

Röd markering  = 100m
Gul markering  = 150m