Spela Hickory

Den 17:e maj 2017 bildades Lidingö Hickorysällskap, med målsättningen att regelbundet spela hickorygolf på Lidingö Golfklubb. Vi har träffats på onsdagseftermiddagarna och spelat 9 håls matcher från främre tee. Efter 10 omgångar och med deltagande av sammanlagt 8 spelare i vår första hickorymatchstege blev Johan Envang vår förste vinnare. Under 2017 kom Owe Werner, hickorygolf professional, ut till klubben vid två tillfällen och introducerade ytterligare medlemmar i hickorygolf.

Söndagen den 16 juli spelades Lidingö Hickory Open, 18 hål slagspel, som en del i Djursholm/Lidingö Hickory Weekend med deltagande av hickorygolfare från hela landet. Segrade gjorde Johan Moberg, från Norrköpings GK, med 69 slag brutto! Dick Poppelman, en av våra mest erfarna hickorypelare, kom på en hedrande tredje plats.

Under säsong 2018 kommer vi fortsätta med samma program;

Hej alla hickoryvänner,

Nästa omgång spelar vi onsdagen den 9/5. Den 2 maj startade årets Hickorygolf på Lidingö, med första omgången av Hickorystegen, 9 håls matcher, med hcp från röd tee. Tre alt fyrbollar, matcher mot varandra i varje boll, första start 17.30.

Stegen rullar vidare varje onsdag fram till midsommar och återkommer i mitten av augusti.

Tacksam om ni som har tid och intresse anmäler er snarast till undertecknad, vi kanske blir fler än fyra den 2/5?

Hickorystegen – onsdagsmatcherna med start i början på maj, uppehåll i juli, fortsätter under augusti och avslut i mitten på oktober.

Hickoryintroduktion – för nya hickoryentusiaster, detaljer återkommer vi med senare i vår.

Lidingö Hickory Open, den 15 juli, i samarbete Djursholms GK som en del i Golflinks Tour

Vi hoppas i år på ett ökat intresse bland klubbens medlemmar för att prova på och spela hickorygolf. Några av oss har diskuterat vad som kan göra denna del av golfen till ett populärt alternativ.

Vi anser att hickory golf är ett modernt spel! Detta påstående kan tyckas paradoxalt men vad vi menar är, att det är ett ”enklare” och snabbare spel, lätt bärbag, få klubbor, ofta matchspel, gärna foursome. Hickorygolf är ett distinkt alternativ till ”hi-tech” golf och leder till ett annat förhållande till spelet. Glädjen över att träffa rent med antingen ett persimmonwood eller med en mashie (järnfemma) är för oss entusiaster helt överväldigande. Carryn blir något kortare men rullen kan bli längre (på torra fairways). Man måste planera sitt spel på ett annat sätt, inte alltid sikta på pinnen, undvika bunkrar, rulla in bollen blir ofta att föredra framför att lobba. Detta utvecklar spelsinnet, förbättrar närspelet osv. Ett enklare och snabbare spel som passar vår bana alldeles ypperligt. Vi tar oss tillbaka till spelets rötter!

Hickorygolf är ett sätt att spela, som glädjande nog tilltalar allt fler. Det finns inga krav på klassisk klädsel eller hundra år gamla klubbor. Precis som förr går det bra att spela i vanliga långbyxor och det finns nytillverkade replicas (kopior) av hickoryklubbor att hyra eller köpa.

Välkomna till årets säsong!

Sten Forsberg

Hickory golf med Owe Werner den 20 september 2018