Klubb(k)valet den 2 september

Publicerat: 2023-09-04 - 12:50 - Skrivet av Anders Green

I lördags fick årets nykomling klubb(k)valet se dagens ljus

Det blev ett litet startfält med endast två 3 bollar som svingade igång klockan 15.00 på lördagseftermiddagen i ett lite höstlikt väder. Regnet höll sig dock borta, tack och lov. Detta blev lite av en testomgång av den nya tävlingen och dess tänkta upplägg så att vi inte var fler kändes ju plötsligt helt okej. Vi som var med hade roligt och skrattade mycket längs de 9 hål vi spelade.

Upplägget att du "blir av med" en klubba efter att ha nyttjat den (vilket börjar räknas först efter att du använt dina "slag" enligt slope-tabellen) innebär att planering, spelskicklighet mm prövas på en skämtsam men samtidigt fostrande nivå. Vi kan konstatera att handicapaspekten gjorde att vi var nere på endast en klubba vid ungefär samma tillfälle allihop. Detta inträffade för oss samtliga någonstans under det 4:e hålet. Från och med detta tillfälle skulle vi alltså tvingas krama ut smarta, kreativa slag mot hål med en klubba du kanske normalt inte alls hade valt just där och då.

Susanne Carlsson som skulle ha deltagit blev nu istället, pga. Borelia, något av en caddie åt Anders Ahlberg. Vi skrattade många gånger högt när hon sa "får jag föreslå en järn-7:a". Ett råd hon gav i ljuset av att Anders endast hade just en järn-7:a kvar!! Detta blev dråpligt och lockade fram en hel det skratt och andra kommentarer.

De övriga i startfältet hade beslutat vurma för sina järn 5-or eller järn 6-or där de alla försökte mejsla fram bra slag i alla de olika lägen de hade längs hålen. Själv valde jag min hybrid vilket jag tyckte var ett klokt val ända tills jag hamnade i en bunker. Där var liksom poängchanserna på det hålet borta!

Vi såg till slut Hans Barje som vinnare med i sammanhanget mycket fina 14 poäng efter de nio hål vi spelade. Efteråt hade vi en enkel, trevlig prisutdelning på "Ropsten" då vi summerade rundan och skrattade ikapp kring dråpliga situationer vi hamnat i. VI funderade också på hur vi kan utveckla klubb(k)valet till kommande år och hur vi ska locka fler. Hans fick som vinnare ett nyinstiftat vandringspris i form av en liten tavla, en choklad-guldmedalj och lite bollar.

Medans vi väntar på nästa år där vi set fram emot att bli betydligt fler, funderar vi alla på vilken klubba vi ska värna mest där och då. Vilken kommer du välja, för du kommer väl vara med då?

Tack för en rolig, lättsam men samtidigt fostrande eftermiddag. Vi ses nästa år.

Johan Envang
Tävlingsledare, initiativtagare och representant för klubbsektionen