Månadens regelfråga november 2022

Publicerat: 2022-10-28 - 10:14 - Skrivet av Lars Waerland

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel. Normalt sett är det ganska enkla regelfrågor som ställs för att få reda på vad som gäller i olika situationer. Denna gång tänkte jag ta upp en fråga jag fick gällande om man slår ett slag med avsikt att träffa bollen och den faller av peggen, får jag då pegga om bollen på tee?

Det dyker löpande upp frågor kring golfreglerna utifrån olika situationer som inträffar på banan under spel.  Normalt sett är det ganska enkla regelfrågor som ställs för att få reda på vad som gäller i olika situationer. En gång i månaden kommer jag därför att redogöra för den eller de regelfrågor som dyker upp med förhoppningen om att sprida lite regelkunskap.

Denna gång tänkte jag ta upp en fråga jag fick gällande om man slår ett slag med avsikt att träffa bollen och den faller av peggen, får jag då pegga om bollen på tee?

Som vanligt är mitt korta svar – JA! Man får pegga om bollen på tee om man slagit ett slag och missat bollen eller på annat sätt orsakat att bollen har trillat ner från peggen.

Om vi då söker oss till reglerna så får vi gå till regel 6.2 (6) och där står följande:

När en boll i spel ligger på tee. Om spelarens boll i spel är på tee efter ett slag (t ex en peggad boll efter ett slag som missat bollen) eller efter att ha tagit lättnad, får spelaren:

  • Lyfta eller rubba bollen utan plikt (se regel 9.4b Undantag 1) och
  • Spela den bollen eller annan boll från var som helst på tee från en peg eller från marken enligt (2), men även spela bollen som den ligger

Som lite kuriosa kopplat till ovanstående så finns även en tolkning kopplat till detta 6.2b (6)/1:

När som helst när en spelares boll är inom tees gränser, kan spelaren flytta bollen till någon annan punkt inom tee, och får spela den från en peg utan plikt.

 Ovanstående innebär faktiskt att om du slår ett slag från gul tee på hål 4 och bollen stannar inom tees gränser på röd tee så får du pegga upp bollen och spela den därifrån utan plikt. Sannolikheten för att detta inträffar kanske inte är så stor men kan vara bra att känna till OM det nu skulle inträffa.

Är det något annat du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.

 

Lars Waerland, ordf Regel- och hcp sektionen